مغز بادام مامایی (مامرا Mamra)

مغز بادام مامایی (مامرا Mamra)

مغز بادام مامایی که در انگلیسی به نام Mamra شناخته می‌شود، از مرغوب‌ترین نمونه‌های بادام است که از آن به‌صورت خام و شور در آجیل استفاده می‌شود. این نوع بادام پوسته بسیار سختی داشته و از اندازه درشت‌تری نسبت به بادام سنگی برخوردار است.
خواص بی‌نظیر این نوع بادام در کنار چربی بالا، موجب استفاده گسترده آن در لوازم آرایشی و صنایع دارویی شده است.
در کشور ما این نوع بادام با پوست یا به‌صورت مغز خام یا شور در آجیل مصرف می‌شود. از ویژگی‌های ظاهری این نوع بادام وجود شیار‌های زیاد در سطح آن است.

مغز بادام مامایی (مامرا) از مصرف داخلی تا صادرات
درشت بودن این نوع بادام در کنار خوش‌طعمی، محبوبیت آن‌را در میان مصرف‌کنندگان به طور چشم‌گیری افزایش داده است. به همین دلیل نمونه های مرغوب و درشت آن مورد مناسبی برای صادرات به کشور‌های دیگر است.
این نوع بادام را می‌توان به مدت هشت سال در پوست چوبی و سخت خود نگهداری کرد. اما مغز آن در شرایط نرمال حداکثر تا یک سال قابل نگهداری است. این مغز‌ها اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت و اکسیژن هوا قرار گیرند، به دلیل چربی بالا اکسید شده و مزه آن‌ها تغییر می‌کند.
از سویی بیشتر مصرف‌کنندگان، خرید مغز آماده را به نمونه‌های باپوست ترجیح می‌دهند. بنابراین نگهداری و بسته‌بندی صحیح مغز‌ها به منظور سالم ماندن آن‌ها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اهمیت زیادی دارد.
برند سیترونو مغز بادام مامایی را در بسته‌بندی‌های پنج کیلو به بالا در کیسه‌های پلیمری مقاوم در برابر نفوذ اکسیژن و رطوبت نگهداری می‌کند. درون کیسه‌ها نیز به جای مواد نگهدارنده از جاذب اکسیژن استفاده می‌شود که در مقایسه با روش‌های سنتی، موفق‌تر بوده است.
اغلب خریدارن بادام مامایی در حجم بالا، فروشندگان آجیل و خشکبار و یا کارگاه‌های شیرینی‌پزی هستند که تازگی بادام برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بادام تازه و درشت مامرا نه‌تنها طعم خوشی به آجیل و شیرینی می‌بخشد، بلکه نقش مهمی در تزئین و زیبایی آن‌ها نیز ایفا می‌کند.