بادام درختی سیترونو

بادام درختی گونه‌ای از درختان بومی ایران و کشورهای اطراف آن است، اما به طور گسترده در مناطق دیگر کشت می‌شود. بادام، خواص بسیار متنوعی دارد! از گذشته به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ های موجود در دنیا بوده و مردمان زیادی به آن علاقه‌مند هستند. این آجیل در رژیم غذایی مردمان مصر و هند باستان بسیار محبوب بوده است. خواص بادام درختی، در همه دنیا موردتوجه است. مغز بادام پوست کنده کاربردهای زیادی دارد؛ به طوری که به‌عنوان اسنک از آن می‌توان استفاده کرد. برای تهیه کره، شیر و آرد بادام به کار می‌رود. در تولید بسیاری از لوسیون‌های بدن و عطرها کاربرد دارد.

کاهش کلسترول یکی از خاصیت های بادام درختی است. اما فواید بسیار مهم دیگری نیز برای این دانه آجیلی ذکر شده است. میزان اسیدهای چرب اشباع‌شده در آن بسیار پایین است. این محصول مملو از اسیدهای چرب اشباع‌نشده بوده و فیبر زیادی در خود دارد. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نظیر فیتوسترول است. مغز بادام همچنین حاوی پروتئین‌های گیاهی می‌باشد.

راهنمای خرید بادام درختی

  • مغز بادام هم به‌صورت خام و هم به‌صورت برشته در بازار موجود است. بر اساس استاندارد آمریکا، بادام خام باید تحت بخار و موادشیمیایی قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که باکتری سالمونلا در آن از بین رفته است. بنابراین بادام آمریکایی را نمی‌توان چندان طبیعی دانست. اما بادام خام ایرانی، کاملا ارگانیک و طبیعی است. اگر نگران باکتری هستید، بعد از خرید بادام‌ها را در فر یا بخارپز در دمای ۱۶۰ فارنهایت به‌مدت ۱۵ دقیقه ضدعفونی کنید. با این کار حداقل مطمئن می‌شوید که بادام‌ها تحت موادشیمیایی قرار نمی‌گیرند.
  • اگر مغز بادام فله‌ای می‌خرید، طعم بادام را امتحان کنید. دقت کنید که رنگ قهوه‌ای مغز بادام‌ها یک‌دست باشد. بادام‌هایی را که ترد نیستند نخرید. حتما مغز بادام را بشکافید و از سفید‌بودن و ترد بودن بافت داخلی آن مطمئن شوید. روی مغز بعضی ارقام بادام، رگه‌های سفیدی وجود دارد‌. هرچه این رگه‌ها سفیدتر و مشخص‌تر باشند بادام تازه‌تر است.
  • بسته بندی برای انواع و اقسام آجیل از جمله بادام درختی، باید در برابر نفوذ رطوبت و هوا مقاوم باشد. همچنین به تاریخ تولید و انقضای محصول، نشان استاندارد و تاییدیه بهداشتی نیز توجه نمایید. اغلب بسته بندی های بادام به صورتی است که به سادگی قابل رویت است. توجه نمایید که بادام‌های خرد شده و لک دار نباشند.

بی‌شک خرید و مصرف این مغز باارزش باید با دقت فراوان و از برند‌های معتبر صورت پذیرد. برند سیترونو مغز بادام درختی خام (شیرین)، مغز بادام درختی برشته بی‌نمک و مغز بادام مامایی (مامرا Mamra) را با استفاده از شیوه‌های مدرن بسته‌بندی و به بازار مصرف ارائه می‌کند.