کاهش 70 درصدی صادرات خشکبار/ حذف آخرین بازمانده‌های آجیل از سبد خرید مردم

کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار ایران

به گزارش سیترونو به نقل از تجارت‌نیوز، کمتر از 50 روز دیگر عید نوروز فرا می‌رسد؛ عیدی که آجیل و خشکبار پای ثابت پذیرایی از میهمانان بود. اما با افزایشی نجومی قیمت آجیل در سال‌های گذشته بسیاری از خانوار سبد آجیل خود را به نخودچی و کشمش یا در بهترین حالت بادام زمینی که نرخ کمتری نسبت به اقلامی نظیر پسته، بادام، بادام هندی، گردو و … دارند، تقلیل دادند. حال دیگر خریداران خارجی هم از آجیل ایرانی روی برگردانده‌اند. طوری که صادرات خشکبار در سال جاری افت 70 درصدی را تجربه کرده است.

البته کاهش صادرات را نمی‌توان به کاهش قدرت خرید متقاضیان خارجی مرتبط دانست. بلکه با کاهش تقاضا و خرید از سوی مردم، تولیدکنندگان هم توان تولید خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر تورم عمومی اقتصاد ایران علاوه بر جیب مردم، هزینه‌های تولید را هم افزایش داده است. با توجه به افزایش هزینه‌ها طبیعی است که تنها 30 درصدی از توان صادراتی تولید حفظ شود.

آن‌طور که مسئولان صنفی می‌گویند قیمت آجیل از ابتدای سال حداقل 40 درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمتی که پیش از این بازار شب یلدا را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از فروشندگان آجیل با رکود جدی مواجه شدند.

صادرات خشکبار و آجیل در سال جاری 70 درصد کاهش پیدا کرد. از آنجایی که قیمت این محصول با قدرت خرید مردم فاصله بسیاری پیدا کرده به دیگر نخودچی و کشمش هم به‌عنوان آخرین بازمانده‌های آجیل از سبد خرید مردم حذف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمتر از 50 روز دیگر عید نوروز فرا می‌رسد؛ عیدی که آجیل و خشکبار پای ثابت پذیرایی از میهمانان بود. اما با افزایشی نجومی قیمت آجیل در سال‌های گذشته بسیاری از خانوار سبد آجیل خود را به نخودچی و کشمش یا در بهترین حالت بادام زمینی که نرخ کمتری نسبت به اقلامی نظیر پسته، بادام، بادام هندی، گردو و … دارند، تقلیل دادند. حال دیگر خریداران خارجی هم از آجیل ایرانی روی برگردانده‌اند. طوری که صادرات خشکبار در سال جاری افت 70 درصدی را تجربه کرده است.

البته کاهش صادرات را نمی‌توان به کاهش قدرت خرید متقاضیان خارجی مرتبط دانست. بلکه با کاهش تقاضا و خرید از سوی مردم، تولیدکنندگان هم توان تولید خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر تورم عمومی اقتصاد ایران علاوه بر جیب مردم، هزینه‌های تولید را هم افزایش داده است. با توجه به افزایش هزینه‌ها طبیعی است که تنها 30 درصدی از توان صادراتی تولید حفظ شود.

آن‌طور که مسئولان صنفی می‌گویند قیمت آجیل از ابتدای سال حداقل 40 درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمتی که پیش از این بازار شب یلدا را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از فروشندگان آجیل با رکود جدی مواجه شدند.گرچه آمار و اظهارات رسمی تورم سال جاری را در محدوده 40 درصد خلاصه می‌کنند، اما بررسی میدانی از قیمت‌ها از رشد 100 درصدی برخی اقلام حکایت دارد.

فروشندگان صنف آجیل و خشکبار، افزایش شدید قیمت خشکبار را عامل کسادی بازار می‌دانند و عنوان می‌کنند که حتی در پیک مصرف مانند شب یلدا و ایام نوروز تقاضا به نسبت سال‌های گذشته بشدت کاهش یافته است. آن‌ها برای عید نوروز 1402 هم چشم‌انداز چندان روشنی ترسیم نمی‌کنند و از حالا با قطعیت رکود بازار عید را پیش‌بینی می‌کنند. به‌ویژه همزمانی ماه رمضان با نوروز پیش رو بر این بدبینی دامن می‌زند.

این در حالی است که فروش آجیل و خشکبار تا یک دهه پیش حتی شغلی فصلی به حساب می‌آمد و برخی شهروندان با استفاده از بازار نوروز خشکبار سود یک سال خود را تأمین می‌کردند.

وضعیت نامطلوب صادرات خشکبار

در کنار کاهش مصرف داخلی و روند رو به رشد قیمت، آمار صادرات خشکبار نیز وضعیت نامطلوبی دارد. بر اساس داده‌های موجود در هشت‌ماهه ابتدایی سال جاری تنها 32 هزار تن صادرات خشکبار صورت گرفت؛ این در حالی است که این رقم در سال 1399 در محدوده 96 هزار تن بود.

در حالی وضعیت صادراتی ایران در نقطه حساس قرار گرفته که چندی پیش ژاپن محموله انجیرهای صادراتی ایران را به دلیل آلودگی بالاتر از حد مجاز به سم آفولاتوکسین نپذیرفت و از امحای آن خبر داد.

در این بین برای بسیاری از مردم این ابهام به وجود آمده که ممکن است که این بار صادراتی دوباره به ایران بازگردد و به مردم فروخته شود. اما برخی فعالان بازار عنوان می‌کنند که بازگشت آن به کشور صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

برای اطلاع از اخبار صنعت آجیل و خشکبار ایران در خبرنامه ما عضو شوید.